تبلیغات
                                                                                  خدای بزرگ است اهورا مزدا                من کوروش                پادشاه جهان,شاه بزرگ                شاه نیرومند                شاه چهار گوشه جهان                پسر کمبوجیه, نوه کوروش, نبیره چیش پیش, شاهان بزرگ, شاهان انشان, از تبار پادشاهی جاودانه, آنکه پادشاهیش را خداوند دوست می داشت.                آنگاه که من آشتی خواهان به بابل اندر شدم, مردم گامهای مرا به شادمانی پذیرفتند.                سربازان بسیار من دوستانه اندر بابل گام بر میداشتند, نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این سرزمین وارد آید.                من برده داری را بر انداختم                درماندگیشان را چاره کردم, فرمان دادم همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و کسی آنان را نیازارد                من همه شهرهای ویران را از نو ساختم                همه نیایشگاه های بسته را گشودم                همه مردمان آواره را به جایگاه خود برگرداندم                خداوند بزرگ از کارهای نیک من خوشنود شد                بشود که دلها شاد گردد.                نبشه کورش بزرگ پادشاه ایران-بابل 538 پیش از میلاد                                                                             e-mail: sshetaban206@gmail.com دستی که خاتم بوسید - کار آفرینی
دستی که خاتم بوسید
کارگران نیروی محرکه چرخهای صنایع جهان هستند. حمایت از جامعه کارگری حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است.

بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 19 مهر 1388

مقدمه

 كارآفرینی مفهومی است كه تاكنون از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و همه بر این باورند كه كارآفرینی( Entrepreneurship) موتور محركه توسعه اقتصادی كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. سه دلیل مهم كشورها برای توجه به مقوله كارآفرینی , تولید ثروت , توسعه تكنولوژی و اشتغال مولد است.درحالی كه در كشور ما به اشتباه این مفهوم صرفاً با اشتغال زایی مترادف شده و فقط برای حل مشكل اشتغال به سمت كار آفرینی پیش می رویم . در اواخر دهه70 در بسیاری از كشورهای پیشرفته به علت تغییر در ارزشها و گرایشهای جامعه و البته تغییرات جمعیت شناختی , موجی از كسب و كارهای كوچك و افراد خود اشتغال به وجود آمد. به علت تاثیرات عمیق این پدیده مطالعات زیادی از چهار دیدگاه اقتصاد , مدیریت , جامعه شناسی و روان شناسی انجام شده است . باوجود قدمت بررسی كارآفرینی و تلاش محققین فراوان , مانند سایر مفاهیم علوم انسانی ارائه تعریفی قطعی و مشخص برای آن , كاری دشوار و حتی غیرممكن است. توجه به سیر تكاملی این مفهوم , خود شامل نكات جالبی است.در سیر تكاملی مفهوم كارآفرینی ,عوامل زیادی مانند ریسك پذیری, نوآوری و ... به این مفهوم اضافه شده است. در بخش حاضر, برای درك بهتر كارآفرینی, سیر تاریخی تعریف كارآفرینی و تغییر نگرش به آن از ابتدا تاكنون مورد بررسی قرار می گیرد.

سیر تاریخی مفهوم كارآفرینی
  ریشه واژه كارآفرینی از كلمه فرانسوی
Entreprendre , اصطلاحاً به معنای واسطه یا دلال, مشتق شده است . این واژه در طول زمان همراه باتحول شیوه های تولید و ارزش های اجتماعی دچار دگرگونی و افزایش مفاهیم در بر گیرنده شده است . از آنجا كه بررسی این تحولات و موارد كاربرد این واژه تا حد زیادی در راستای توسعه نظریه كارآفرینی حركت كرده است, مروری داریم به پنج دوره دگرگونی, در مفهوم كارآفرینی .

دوره اول:
  قرون 15 و 16 میلادی «صاحبان پروژه های بزرگ» اولین تعاریف كارآفرینی در این دوره ارائه می شود. این دوره همزمان با دوره قدرتمندی ملاكین و حكومتهای فئودالی در اروپا است. كارآفرین كسی است كه مسئولیت اجرای پروژه های بزرگ رابر عهده می گیرد و البته در این راه مخاطره ای را نمی پذیرد, زیرا عموماً منابع توسط حكومت محلی تامین می شود و او صرفاً مدیریت میكند. نمونه بارز كارآفرین در این دوره معماران مسوول ساخت كلیسا, قلعه ها

انواع كارآفرینی
علاوه بر كارآفرینی فردی,در دهه های اخیر دو واژه كارآفرینی درون سازمانی و كارآفرینی شركتی نیز در ادبیات كارآفرینی به میان آمده اند.علت رواج این مفاهیم, هماهنگی با تغییرات محیط اجتماعی و اقتصادی بوده است.
پینگات,كارآفرینی درون سازمانی را این چنین تعریف می كند: ً كارآفرین درون سازمانی, رویاپردازی است كه مسوولیت به ثمر رساندن یك نوآوری را در درون سازمان برعهده می گیرد". او ادامه می دهد ً كارآفرین درون سازمانی ممكن است مبتكر یا مخترع باشد اما همیشه فردی است كه می داند چگونه یك ایده را به واقعیتی سودآور تبدیل كند.ً
كارآفرینی شركتی شامل فعالیت های رسمی و غیررسمی است كه با هدف ایجاد كسب و كار جدید, محصول و فرآیندهای جدید و توسعه بازار صورت می گیرد. تحقیقات جدید سه مفهوم را در تعریف كارآفرینی شركتی نام می برند: تجدید راهبرد(نوسازی راهبردها/تجدید ساختار سازمان), نوآوری(ارائه چیز جدیدی به بازار) و كسب و كار درون شركت (فعالیت های كارآفرینانه شركتی كه منجر به ایجاد كسب و كاری جدید در درون شركت مادر می شوند). تمایل به اینگونه كارآفرینی در پاسخ به افزایش سریع تعداد رقبا,عدم اعتماد به شیوه های سنتی كسب و كار, حركت تعداد زیادی از افراد نخبه به سمت ایجاد كسب و كارهای كوچك مستقل,رقابت بین المللی و نیازبه افزایش بهره وری، افزایش یافته است. در شركت های جدید انقلاب جدیدی به سوی تسهیل امر كارآفرینی درون سازمانی و تقدیر از كارآفرینان درون سازمانی جریان دارد. و تاسیسات نظامی هستند.



ارسال توسط سید احمد شتابان
آرشیو مطالب
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

كد موزیك بی کلام